De Opbouw Bolsward
Natuur als inspiratie
september 2022
Ihkv het project Onze Wereld neemt kunstenares / cultuuraanbieder Marga Houtman de leerlingen van basisschool de Opbouw in Bolsward mee op boom-onderzoek om vanuit daar een schoolbreed kunstwerk te ontwikkelen. Het resultaat: de OPBOUWBOOM
Groep 5/6 concentreert zich hierbij op het vormgeven van de takken, groep 3/4 zorgt voor blaadjes en beestjes aan en op de boom en groep 7/8 brengt met de stam alle onderdelen samen.
Dag 1 Naar buiten; onderzoeken en beleven
In het park aan de overkant van de school en op het schoolplein staan veel verschillende bomen om te onderzoeken.
Groep 3/4 beestjes en blaadjes
Wat hoor je allemaal bij de boom? Hoe voelt de boom? Wat zie je, wat ruik je? Welke beestjes leven in of op de boom ?
Hoe zou het voelen om zelf een boom te zijn?
Na dit onderzoek worden er zoveel mogelijk verschillende blaadjes van bomen verzameld en gaan de kinderen weer terug naar de klas
om …. bomen te tekenen en te vertellen wat er nou zo bijzonder is aan een boom.
Groep 5/6 takken
Wat hoor je allemaal bij een boom? Wat ruik je, wat zie je? Hoe voelt een boom?
De kinderen maken met wasco afdrukken van bomen en verzamelen organisch materiaal.
Terug in de klas wordt er gebrainstormd over het verzamelde materiaal; (hoe) kun je daar takken mee maken en wat heb je daar nog meer bij nodig?
papiermaché / hout / allerlei / steen / papier / takken / veertjes / boomschors / steeltjes van blaadjes / blaadjes / tekenen / schilderen…
Groep 7/8 de stam
Groepjes leerlingen onderzoeken elk één boom;
Maak een tekening van de boom ten voeten uit, schrijf op wat je weet van de boom en wat je ziet bij de boom en maak een paar foto’s; de boom in zijn omgeving en een paar detailfoto’s van wat jullie bijzonder/kenmerkend vinden aan de boom.
En – alhoewel dat niet de opdracht is – kun je een boom natuurlijk ook onderzoeken door er in te klimmen : )
Met al deze informatie gaan de leerlingen weer terug naar de klas om vervolgens te brainstormen over de vraag hoe je een stam kunt maken die alle onderdelen van de boom met elkaar verbindt? Welk materiaal past daarbij en hoe komen jullie aan dat materiaal?
stam / hardhout / ijzer / steen / beton / plastic / karton / metalen / klei / auto / kaas / kaarsvet / touw / blaadjes / gras / winkelkarretjes / rubber / plastic doppen / lege dozen / holle buis
Dag 2 en 3 aan de slag
Groep 3/4 schildert een diversiteit aan beestjes en blaadjes voor de boom, waarbij de kinderen zelf de kleuren mengen. Uiteindelijk zijn de beestje in de meerderheid!
Groep 5/6 onderzoekt in groepjes hoe ze met het zelfgekozen- en verzamelde materiaal takken kunnen gaan maken.
Zo ontstaan er 6 heel verschillende takken met prachtige details en elke tak met een eigen naam zoals de Bamboetak, de Lentetak, de Opbouwtak, of de Bloemetjestak.
Groep7/8 komt na een brainstorm uit op de paal in de entreehal van de school die kan dienen als basis voor de boomstam. Als materiaal wordt gekozen voor kartonnen dozen en hoe die gebruikt kunnen worden om de boom vorm te geven.
Ook wordt er nagedacht hoe de takken aan de boom verbonden kunnen worden. Plankendragers lijken een mooie oplossing. Verder zijn tape en touw en tiewraps ook altijd handig als je iets gaat maken.
Ook wordt er gewerkt met petflessen; door ze als een lange buis met elkaar te verbinden staan ze voor de levensader van de boom.
Dag 4 de OPBOUWBOOM
Groep 7/8 maakt vandaag alles tot een geheel; de boom wordt aangekleed en de takken worden zorgvuldig aan de stam gemonteerd.
Alle beestjes en blaadjes krijgen een mooi plekje …
…. de levensader van de boom wordt onderin voorzien van water …
… en dan is de OPBOUWBOOM klaar!
Prachtig en heerlijk eigenzinnig!!
Nog een laatste toevoeging bij het kunstwerk: de namen van alle kinderen, leerkrachten en ieder die aan de Opbouwboom heeft meegewerkt worden op linten geniet ..
… en in de levensader van de boom gehangen. Zo is ieder één met de boom!
En dan is het tijd voor een feestje!
Een leuk en creatief project, prachtige resultaten en een fijne samenwerking met de leerkrachten!
Fotografie op deze pagina © M. Houtman (tenzij anders vermeld)